HTML

Friss topikok

  • Simon L.: @kerékwe: azt a Huckleberry-anyagot én is nagyon régen szeretném megszerezni. ha te hozzájutottál,... (2015.01.21. 08:19) Mert a Sára, Sára
  • mangorlo: @Németh András: na, jó tudni, hogy nincs kiszáradva állandóan (2012.06.10. 23:17) Az Ásotthalmi láprét
  • mangorlo: átfésültem a szöveget, és beraktam a linkekeket jól (2012.04.14. 23:29) Kékkút tavasz
  • metikus: Nagyon sajnálom. Őszinte részvétem! (2012.02.18. 22:33) nagymama elaludt
  • mangorlo: @lickmyhorse: írd le mi kell neked ahhoz hogy egy blog tűzbe hozzon. amúgy nem azért van ez hogy... (2012.02.16. 11:38) Jégmező, hómező, hímező

Linkblog

Az Ásotthalmi láprét

2012.05.15. 22:13 mangorlo

"Ásotthalmon nincs semmi látnivaló" mondta a térségben egy helybeli, mikor álnaívan kérdeztem, hogy mi az a Ásotthalom, és nem árultam el neki, hogy évekkel ezelőtt már jártunk arra, és az éppen zárva tartó strand egyik sötét, átlátszatlan vizű medencéjében úszkáltunk. Azért volt olyan zavaros a víz, mert termál. A medence mellett csíborok hevertek, "innen fogtuk ki őket" mondták a helyi gyerekek. Elég izgalmas volt tehát belemenni, de meleg volt, mi pedig fiatalok és bohók. Bogárral nem találkoztunk, pedig a családi legendárium szerint a csíbor az bizony nemhogy csíp, hanem egyenesen harap.

Most a fürdőt kihagytam, de mivel a Halommániám kezd elharapózni, és nagyon gyanús volt nekem, hogy itt is kell lennie valamilyen ősrégi halomnak, mindenképp szét akartam nézni. Persze sehol nem írják, hogy hol lenne az Ásott-halom, teljesen véletlenül fedeztem fel egy térképen. Eredetileg az Ásotthalmi láprétet akartam megtekinteni, alapfeltevésem, hogy Magyarországon mindenhol kincsek vannak, és van olyan, ami láprét formájában tűnik elő.

Maga a megközelítés sem egyszerű, de hála a tudomány és technika fejlődésének, van googlemap, és van gps. A google map jelzi, hogy hol a természetvédelmi terület, vagyis nem mindent jelez, de ezt éppen igen. Tehát tudtam, hogy hol van, csak el kellett jutni oda. Egyébként ez nem vicc, mert ha a googlemap nem jelzi ki ilyen kis fenyőbasszal, hogy láprét, eszembe nem jutott volna odamenni.

Gyermekem anyja, jól tudva milyen kapcsolatban állok a nagytestű kutyákkal, eképpen búcsúzott el tőlem: "Sok szerencsét a tanyavilágon a kuvaszokkal". És valóban, a megközelítés kietlen tanyás területen történik, az égvilágon semmi nincs kiírva, egy térképet ugyan találtam a Fenyő panzió előtt, ami jelöli a Láprétet, és az ösvényeket, de azért gps nélkül nem mertem volna belevágni.

A google map ezt mutatja, ez a helyszínen önmagában azonban nem sokat ér:

 A képen a kis zöld bizbasz, ami egy fenyőfa, jelzi hol van a látnivaló, na oda kell eljutni. Jól látható, hogy kinn van a francban.

Ha figyelmesen megszemléljük a képet, vagy vesszük a fáradtságot, és megnézzük google earth-ban ezt a részt, direkt benne hagytam a vállalkozó szelleműeknek a település nevet, lehet látni, hogy van a fenyőfa felett egy nyílegyenes fehér vonal és a végén egy UFO leszállóhelyhez hasonló kerek izé. Na ott kell hivatalosan bejönni, és spec teljesen máshonnan mentem be, bár ott jöttem ki.

Ha a település név alatt nézelődünk ott is van egy egyenes csík, na az az Ásotthalomból kivezető egyik út az pl Kissorra vezet, én onnan támadtam, és innen jön a gps, meg a részletes térképek, mert azokon az ösvények is rajt vannak. Persze az sem életbiztosítás, mert pl a telómon (ún. okostelefonom van, nagyon jó dolog) levő turistautas térképen, azon nincs rajta minden ösvény, és váltogatni kell a gps és a fényképek között. Van a tízezres na azon minden rajta van, de azt kissé nehéz lenne nyomtatni. Amúgy ez a térkép, ez olyan amivel heteket el lehet tölteni.

Na de a lényeg az, hogy menni kell jó darabon a kocsiúton és balra befordulni, a térképen ÉNY-DK irányú az út, és az ösvények rá merőlegesen balra futnak. Na onnan már a pure homoki tanyavilágban jár az ember, a plusz benne, hogy hivatalosan nem erre kéne menni, de gondoltam "a vidéki emberek barátságosak, ha jön egy komondor felmászom egy fára". Na és ugye volt nekem gps, ami nagyon sokat segített.

Utam során megtapasztalhattam a Kiskunságból már megismert homokot, ami úgy homok, mint a strandon, elképzelésem sincs, hogy él itt meg bármi is, de a jelek szerint van itt szőlő, erdők, úgyhogy nem olyan durva a helyzet, és gomba is van. Mondjuk lépni benne az elég komoly, szandálban voltam képes elindulni, 30 fokban, tűző napban. Az egyik akácos-nyárfásban meg lehet tekinteni egy romos II. világháborúsnak kinéző beton lövész védelmi egységet, nem tudom a nevét de le kell menni lépcsőn és van egy szűk lyuk a kinézéshez. Van itt halnevelde is, tilos a fürdés, de akkor már olyan állapotban voltam, hogy ha horgásztak volna benne, megmártózom. A szandál, nem a legjobb viselet a homokban, és itt már elkezdett egy vízhólyag nőni a talpamon, a fejemen lógott egy vizes póló, előzőleg megittam egy csomó vizet, és locsolgattam a pólót, így éltem túl, már tudom.

A cél viszont már közel volt, átvágtam egy erdőrészleten nyílegyenesen. A képen a fenyő mellett balra egy sötétebb zöld folt, és már meg is érkeztem a tanösvényre. Amit szerencsére oktató táblák jeleznek, na és mindegyiken van egy kicsi térkép, hogy merre menjünk tovább. Arról nem írtak sehol, hogy ezt a területet bizony lakják, és hogy két tábla között simán el lehet tévedni. Nem lettem attól nyugodt, amikor  házak között kellett keresnem az Ásott-halom felé vezető utat, pedig egy totál sík, és kopár területről beszélünk.

 A képen a bejárat látható, ami nekem a kijárat volt.

Az történt ugyanis, hogy ez a vidék teljesen barátságos vizenyős terület volt, de kellett a termőföld, és jól becsatornázták, és lecsapolták. Az is igaz, hogy a helyiek nem szerették, ha el vannak öntve. Na, a láp az kiszáradt, esősebb időszakokban állítólag van itt víz, hát most nem volt. Szerintem az egésznek annyi.

 

A képen a 6. os számú megálló látható, a bal fölső sarokban levő kicsi térkép nagyon életmentő. Persze lehet jobban is felkészülni, innen pl le lehet tölteni egy segédanyagot.

Ekkorra már alig bírtam járni, és elképzeltem, hogy itt esek össze, és a kuvaszok elől se tudok elmenekülni, az egész terület pedig pont úgy nézett ki, mint egy isten háta megetti tanyás rész, ahova hülye természetvédők táblákat raktak ki, a helyiek pedig kénytelenek elviselni a hülye turistákat. Azt gondoltam, hogy meghalni mégiscsak jobb egy kunhalmon, és utolsó erőmmel próbáltam megkeresni, és egy épülő ház mellett elhaladva kiértem a nyílt pusztára, na itt be voltam szarva nagyon, egy építkezésen simán lehet őrző kutya, és amúgy is, félig kész építési terület közelében, elhagyatott helyen, épeszű ember nem megy.

De én akkor már kerülni nem bírtam volna, így a nádas réten andalogva a semmiben sántikáltam, építkezést magam megett hagytam, halom sehol, gondoltam, akkor most jó, megyek is haza, amikor egy villás ágasfát pillantottam meg a távolban ami egy igencsak kicsi dombon állt. Azt rögtön látni lehetett hogy ez lesz az, és a tetején egy tábla fogadott, hogy EZ AZ, és ezért ilyen kicsi, mert szántották, ennek mondjuk ellentmond az, hogy azért hívják Csodarétnek, mert az 1980-as években találta egy természetvédő, és csodák csodájára ezt a területet 150 éve nem szántották fel. A halom azért Ásott, mert megásták kincs után kutatva, Móra Ferenc "Utazás a földalatti Magyarországon" c. könyvében elég sok ilyen van leírva, tulajdonképpen emiatt a könyv miatt lettem kunság vidéki mániás. Tessék elolvasni, aztán a "Takács: Móra Ferenc tanár úr"-t.

A képen az Ásott-halom látható, amiről a település a nevét kapta. A helyiek se nagyon tudják, pöstiek meg azt se, hogy merre van, meg azt se, hogy van.

A területen állítólag sok ritka állat és növény él, valamilyen szegfű az sok volt, talán az itteni nagyon ritka tartós szegfű, és valami kicsi bangófélét is láttam, valami mini orchidea, ki volt írva, de már nem voltam képes megfigyelni, talán a mocsári kardvirág lesz az. Épeszű állat pedig nem merészkedik ide, úgyhogy az állatállományról nem tudok mit mondani. Kutyával nem találkoztam, vagy ha igen, akkor meg volt kötve és kerítés mögött volt. De az azért parázós, hogy mész el az utcán, ugat a sok medveölő, az egyik portán nyitva a kapu, és nem tudod kiront e, a komondor vagy nem ront e ki e. De nem rontott, az emberek meg tényleg barátságosak, a cigánycsalád nagypapája aki kijött utánam,  - helyi lakók amúgy, és egyetlen interakcióm a tanyasiakkal - , hogy mit keres itt valaki gyalog, mondta mosolyogva, mikor mondtam mit csinálok itt, hogy a "láb mindig kéznél van", na ott is nyitva volt a kapu, a kert közepén duruzsolt a kályha. Ott pl már el voltam tévedve, de gps segített.

Kifele már minden lépés fájt, a kezem égett, szédelegtem, és igyekeztem elérni a befelé vezető utat, hogy azon kiérjek az 55-sre. A kép tetején az UFO, az egy régi sertéshizlalda, jelenleg kacsatelep, annak is van egy hangja amikor több ezer kacsa menekül, mert hallja hogy jössz.

Ha valaki azt mondja, hogy a sok eső miatt tényleg bemocsárult, biztos hogy benézek megint, de nem hiszem el hogy itt víz lenne, vagy volt egyáltalán.

Mindenkinek ajánlom.


2 komment

Címkék: ásotthalom láprét ásotthalmi láprét

A bejegyzés trackback címe:

https://mangorlo.blog.hu/api/trackback/id/tr214515347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mangorlo 2012.06.10. 23:17:55

@Németh András: na, jó tudni, hogy nincs kiszáradva állandóan
süti beállítások módosítása