HTML

Friss topikok

  • Simon L.: @kerékwe: azt a Huckleberry-anyagot én is nagyon régen szeretném megszerezni. ha te hozzájutottál,... (2015.01.21. 08:19) Mert a Sára, Sára
  • mangorlo: @Németh András: na, jó tudni, hogy nincs kiszáradva állandóan (2012.06.10. 23:17) Az Ásotthalmi láprét
  • mangorlo: átfésültem a szöveget, és beraktam a linkekeket jól (2012.04.14. 23:29) Kékkút tavasz
  • metikus: Nagyon sajnálom. Őszinte részvétem! (2012.02.18. 22:33) nagymama elaludt
  • mangorlo: @lickmyhorse: írd le mi kell neked ahhoz hogy egy blog tűzbe hozzon. amúgy nem azért van ez hogy... (2012.02.16. 11:38) Jégmező, hómező, hímező

Linkblog

Kelés - 2011. márc 8.

2011.03.08. 23:42 mangorlo

Ma kikelt 1 db Ulupica, vagyis egy dél amerikai vadpaprika, 30 ból ő egyedül, nem is igazán számítottam rá mert majdnem 3 hét telt el a vetéstől. Meg ugye nagyon régi magok voltak. De egyértelműen paprika. Ha megússza a palántadőlést, akkor már csak a virágokért kell aggódni, és lesz termés.

 

A képen egy Ulupica látható, azaz (Capsicum cardenasii). Nagy az öröm. De ahol egy kikel, ott szokott lenni több is.

A korilla (Cyclanthera pedata) is nekieredt, ez egy nagyon komoly futónövény, úgy néz ki eddig mint a bab, na ennek biztos nem tudok helyet szorítani itt, úgyhogy ki lesz adva szabadföldre. Azt írják róla, hogy nagyra nő az egész növény és a termése is 20 cm, és sok terem, és finom, és a friss hajtásokat és a leveleket levesnek eszik. Kiváló választás volt, nem bírtam ellenállni, hogy kipróbáljam, de tényleg nem lakótelepre való.

 

 

A képen Korilla látható, magyar neve amúgy Lugaspaprika. Látszik már hogy ez egy elég szapora dolog lesz, egy napos de már 2cm-t nőtt.

Van már egy egész balkonláda Shungiku, azaz ehető krizantém, ezt a keleti népek állítólag úgy eszik, hogy leforráz, aztán jól összecsuszmákolják a szójás izékkel. Azért vetettem, mert egyrészt kisvirág, és akkor lehet nézni, hogy milyen szép kisvirág, meg jönnek rá a méhecskék és jól beporozzák, másrészt meg is lehet enni. Nekem mondjuk gyanús mert tavaly is volt ilyen krizantémunk, és az is elég furcsa hogy kínai japán vietnámi név mellett görög elnevezése is van. Szerintem simán meg lehet az összes krizantémot enni csak eddig senki se próbálta.

 

A képen ehető krizantém van, már látszanak a cakkos lomblevelek is. Ahogy emberi idő lesz, kirakom az egész ládát a szabad levegőre, attól lesznek jó erősek és szépek. Aztán meg lesznek evve.

 

Az iráni bazsalikom is keleget, erről még nem sikerült kiderítenem, hogy ez pontosan mi is, egy ősi bazsalikomfajta, vagy egy nemesített, de már most látni a lilás színt. Ha kijön a első lomblevél, akkor már lehet majd érezni a bazsalikom szagot is. Tavaly sima bazsalikomot vetettem, elég szapora volt, úgyhogy ez a 5 darab ami eddig kijött ha minden jól megy el fog látni egy 3 fős családot. És ugye bolti törpebazsalikomot is vetettem, mert olyan még nem volt. Abból is kijött ma egy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A képen iráni bazsalikom látható, tényleg kíváncsi vagyok miben más.

 

Kikeltek még a tomatillók (Physalis ixocarpa), ebből nagyon sok van, mondjuk ez egy Solanum, elég kemény vadnövény beütéssel, számítottam is rá hogy nő majd, mint a gyom. Ez igazából az itthon a lángoktól öleltben is növő zsidócseresznye (Physalis alkekengi) ehető változata, ami a spanyol területeken népszerű, de annyira hogy a Salsa egyik alapanyaga. Én már olyat is olvastam, hogy a zsidócseresznye is ehető, de magyar szakirodalom ezt még nem állította. Amit a boltban lehet itt kapni, az a kicsi narancssárga bogyó, az pedig a perui földicseresznye, (Physalis peruviana) avagy golden berry, avagy poha, olyan is kelt kettő darab, érdekes azok jóval lassabban nőnek és kisebbek. A tomatillók azok jó nagy zöld és lila dió-golflabda méretűek. Az ízük állítólag nem vág hanyatt, de kárpótol, hogy nagyon teremnek, csak az atkával kell vigyázni. Idén minden növény körül ragadós sárga lapok lesznek pont ezért, meg a liszteske miatt.

 

A képen egy Tomatillo, egészen pontosan Giant Purple látható. Ez a kép se a fényképezés csúcsa, de mint azt az általam nem kedvelt, de kivételesen értelmes dolgokat is nyilatkozó Kaukázusos csóka mondott, a szülőség főállás, nem nagyon fér bele semmi, mondjuk ő hárommal tolja ami max riszpekt, de értem amit mond. Ez nem nyavalygás, de nekem sincs erőm a magam hobbi zenekarát csinálni, sőt a gitár is porosodik. Ez van. Meg lehetne szervezni időileg, de agyilag nem megy.

 


2 komment

Címkék: capsicum tomatillo ulupica korilla physalis zsidócseresznye

A bejegyzés trackback címe:

https://mangorlo.blog.hu/api/trackback/id/tr802723533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szutsagi · http://gizgazok.blogspot.com/ 2011.03.12. 12:15:21

Ez a vadpaprika milyen?
A földicserkó nekem is irdatlan pici még ahhoz képest, hogy 7 héttel ezelőtt vetettem el.
Palántadőlés ellen valamit bevetsz? Én 1 l vízhez adtam 1 késhegy rézhidroxidot, meg 2 görözd lereszelt fokhagymát, 1 napig állt, fölráztam, azzal spricniztem. Nem is igen betegedtek meg a palánták. És ez nem különösebben mérgező, lakásban is használható. (Bár gyerek kezébe ez se való, meg meginni se kell.):-)

mangorlo 2011.03.12. 19:54:42

ez ami 1db kikelt, ez ulupica, azaz casicum caredasii, a capsicum pubescensekhez pl. a rocotokhoz áll a legközelebb, lila a virágja, állítólag ez az a paprika amiből a többit is kinemesítették. apró fél cm-s termése van, kerek és szerintem innen jön a törökbors elnevezés. mondjuk ha lenne 3, akkor nyugodtabb lennék.

a paprika amúgy szőrösebb mint a többi. drukkolok neki mert most jön majd az első levele, és olyan 2 levélnél már nem szokott palántadőlés lenni.

de mivel évente kevés növényke pusztul el palántadőlésben nem is használok semmit

az iráni bazsalikom meg ánizs-bazsalikom szagú
süti beállítások módosítása