HTML

Friss topikok

  • Simon L.: @kerékwe: azt a Huckleberry-anyagot én is nagyon régen szeretném megszerezni. ha te hozzájutottál,... (2015.01.21. 08:19) Mert a Sára, Sára
  • mangorlo: @Németh András: na, jó tudni, hogy nincs kiszáradva állandóan (2012.06.10. 23:17) Az Ásotthalmi láprét
  • mangorlo: átfésültem a szöveget, és beraktam a linkekeket jól (2012.04.14. 23:29) Kékkút tavasz
  • metikus: Nagyon sajnálom. Őszinte részvétem! (2012.02.18. 22:33) nagymama elaludt
  • mangorlo: @lickmyhorse: írd le mi kell neked ahhoz hogy egy blog tűzbe hozzon. amúgy nem azért van ez hogy... (2012.02.16. 11:38) Jégmező, hómező, hímező

Linkblog

Kiskertész első évada

2011.05.14. 22:39 mangorlo

Kiskertészünk nagyon hamar ráérzett a földmíves lét örömeire, imád locsolni, szagolgatni a virágokat, tapicskolni a sárban. Nem megy tökéletesen a dolog, de eddig még egy növényt se tépett ki, pár levél bánta csupán. A locsolási technikája is elég merész, a babakannával,  - mert olyanunk is van persze-, püföli a növénykéket. Volt ebből már nagy családi vita is, hogy kit érdekelnek azok a kurva növények, nem kell kiborulni, ha szétnyomja őket, ültessünk neki babot, azt ütheti. Azt is kivégezné, bár szerintem célravezetőbb Legjobb az, amikor ketten locsolunk, és mutatom neki, hogyan kell simogatni a leveleket. Amúgy szarom le persze a növényeket, meg nem olyan fontosak a növények, tépje ki, meg egye meg, csak ne a féltve őrzött Tomatillókat, és hát gyakorlunk eleget lenn a téren vadnövényekkel.

Május van, most már nagyon beindultak a növények, csak pár napig nem nézek rájuk,  - mert csak kiszaladok gyorsan locsolni, nincs már idő baszkolódni nézgelődni a virágokkal órákat - , és dirr-durr kétszer akkorák. Ez egy nagyon jó időszak, az egyszeri kertész ilyenkor látja, hogy műve alakul. És idén pár növény elég hamar elkezdett virágozni, úgyhogy az öröm még nagyobb lett. Tehát:

Paradicsom

A legjobban a Bolivian Wild nevű paradicsom érzi magát, ez nem tudom mennyire vad fajta, akitől kaptam azt mondta, hogy vad, de se latin nevet, se beszerzési forrást nem tudott előhozni. Állítólag kicsi és sárga termései vannak, ha kicsi, akkor lehet vad, mert azokra jellemző a kis méret, a nemesítés során később rámentek, hogy jó nagy gömbök legyenek. Passz, hogyan fogom kideríteni, majd levél alak, stb. útján. Node, annyira jól van és olyan sok a virágja a négy balkondádába kiültetett paradicsomnak, hogy kitaláltam, hogy megszüntetem a kaktusz és pozsgáskultúránkat, és a nagyszobába az ablak elé paradicsom kerül. Így ha mind jól terem, annyi pari lesz hogy nem kell venni a piacon. Ami, a mai árakat figyelembe véve, jó ötlet, és az külön bónusz, hogy tudom, hogy nincsenek tele mindenféle vegyszerekkel.

 

   A képen a Bolivian wild látható, ezen az ágon van vagy 15 ilyen virág. 

 

A képen ugyanezen paradicsom virágja szemből. Ebből egy okos biztos meg tudja mondani, hogy ez vad fajta é, vagy sima tenyésztett izé. 

 

A képen pedig a levélzet látható, a jövőbeli termés, és ezen fotók már minden kétséget el fognak oszlatni, itt amúgy jól megfigyelhető, hogy már akkorák a növénykék, hogy karózni kell őket, és hogy újra elővettem a fondue villákat.

Összesen 20 palánta van ilyenből, tehát ha mindenen nő egyszerre 15 termés, ami simán lehet, akkor az 300 bogyó, a méretük igazi koktél paradicsom méret, de így is elég komoly mennyiség leszen. És ugye több terméshullám is van, a határ eddig a paradicsombetegségek, illetve a fagyok voltak, állítólag ez ellenállóbb, mint a nemesített fajták.

Bolviai társával ellentétben a Wild peru nagyon ergya, és amúgy is nagyon mini kiadás. Igazi törpe paradicsom, aki úgy néz ki, hogy HA nem lenne valami nagyon kuriózum, dobnám is ki a picsába szemétbe.  Erről képet nem is rakok fel, csak feljegyzem az utókor számára.

Paprika

Érdekes módon a paprikákat nem fotózom, kivéve az Ulupicát, aki ugye igazi vadcucc, de ő is beteges, úgyhogy erről sincs kép. A Lőcsei paprika, és a Shisito, ők meg szépen lassan növekednek, "anuum" mind a kettő, vagyis semmi nagy terjedelmű levél nincs, mint "chinenséknél", és ha jól számolom júniusban fognak megnőni. mint gomba. Most a gyökeres fázis van, vagy mittomén, de több nagyon nyamvadék növényről kiderült, hogy körbeszőtte a gyökerük a tejfeles dobozt, miután kiültettem őket. Szerintem a palántázás hülyeség, jövőre egyenesen mennek bele a nagy ládába, oszt víz.

Saláta

Valahogy úgy történt, hogy a távol keleti régió három példánya lett kiválasztva, a Mizuna, az szép komótosan növöget, a Kai choi, az ugye akkor bújt ki, amikor megelégeltem, hogy semmi sincs, és beleültettem a Tomatillókat, persze rögtön kinőtt egy csomó. Ők azóta külön helyet kaptak, remélem meghálálják a törődést, ők ilyen nagy levélsaláta, erős ízzel. A Kinai mustárbimbó, amit virágjáért termesztenek, az nagyon korán, már most május elején tömegesen kinyílt. Elég jó illata is van, meg szép is, meg jó, de az íze az nem egy nagy valami. Saláta, meg fűíz, de semmi mustárosság. Hát hagyom még nőni őket, hátha később jön a LÉNYEG, de ha semmi karakter nincs, akkor jön a helyükre más.

 

A képen egy Hon tsai tai látható, meg lehet enni így, ahogy van. HA kicsit mustárosabb íze lenne, bírnám nagyon. De az is lehet, hogy én szúrtam el valamit.

A Shungiku, amit ide raktam, mint tiszteletbeli salátát, ami ugye ehető krizantém, hát ők elég jól elvannak, sokan vannak, és jó nagyok, virág még nincs. Azt írják róla, hogy kikunának is hívják, és kesernyés-csípős-mustárízű, nyersen, vagy forrázva lehet enni. De sokáig ne főzzed, mert kesere lesz. Azt nem írják, hogy virágzás előtt, vagy aztán kell, vagy mindegy.

 

A Képen a salátafront látható, biztos érdekes lesz egy hónap múlva visszanézni, mivé is fejlődtek a növények, a helyükre mennek majd a paradicsomok.

Tomatillo - Poha

Velük meg az van, hogy nagyon korán elkezdtek virágozni, de teljesen tanácstalan vagyok, hogyan kell úgy csinálni, hogy teremjenek is. Azt írták egy fórumon, hogy hagyjam őket nőni, majd lesz cucc. Amúgy szép egészséges bőven virágzó növénykék. A Poha=Golden berry=Földicseresznye, az meg elég lassan tolja, bár nagyon ráerősített, szép nagy levelei vannak, de mire ebből motyó lesz, az keményen ősz. És amúgy is sokkal kisebb mint a Tomatilló.

 

 A képen Tomatillo virág látható, az első, és ahogy nézem most, április 14.- én készült, azóta virágoznak, paprikánál ennyi idő alatt már jól látható termésnek kellett volna lennie. Paradicsomnál is. Nem értem. Amúgy szép. Kurva vadnövény, csak nem kell neki esőtáncot járni, ez a jég hátán is megél.

A többieket majd máskor mesélem el.

Ja és ültessetek Estikét, este kezd el virágozni, és hihetetlenül jó illata van, vanília szerű virágillat. Tavaly decemberig bírta kinn az erkélyen. Estike a barátunk.


3 komment

Címkék: saláta paradicsom paprika chili tomato tomatillo ulupica shungiku

A bejegyzés trackback címe:

https://mangorlo.blog.hu/api/trackback/id/tr22904322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

metikus 2011.05.16. 18:21:10

Mekkora erkélyetek van, hogy azt mondod nem kell az idén paradicsomot vennetek? Hány tövet ültettél?
Linket tudnál írni a tojásfelismeréshez, mert nem találtam ?

Beatrice

mangorlo 2011.05.16. 21:49:18

2 m2 -es az erkélyünk ezen egyszer 50 tő paprika volt, máig sem értem hogyan. most 2 láda van kiültetve, de a nagyszoba ablaka elé is végig akarok ültetni. arra gondoltam, hogy mivel a bolti paradicsomnak nincs valami túl jó íze, a fürtös még elmegy mondjuk, ha leterem olyan 6-7 láda paradicsom ami 20 tő kb, abból nyárra kijön az amit megeszünk. csiliből amúgy is önellátóak vagyunk, innen a feltevés, simán kitart a tavalyi csili is még jövőre is.

a turdus egg szópárt írtam be, de megírtam már nálad is

metikus 2011.05.17. 12:56:43

@mangorlo: Nálatok nem szennyezett a levegő az erkély előtt? A miénk a parkolóra néz, nem mernék onnan enni.
Egyszer 10 tő koktél paradicsomot ültettem a kertbe, az tényleg nagyon sok volt, csak az a baj, hogy mind egyszerre érett, kénytelen voltam lecsót főzni belőle. Nagyon okosan kéne azt a 20 tövet ültetni, hogy folyamatosan teremjen, na ha idén megint bejön a koktélom, talán jövőre megpróbálkozom másfajtával is.
Köszönöm a tojásos tippet, majd keresgélek.
süti beállítások módosítása