HTML

Friss topikok

  • Simon L.: @kerékwe: azt a Huckleberry-anyagot én is nagyon régen szeretném megszerezni. ha te hozzájutottál,... (2015.01.21. 08:19) Mert a Sára, Sára
  • mangorlo: @Németh András: na, jó tudni, hogy nincs kiszáradva állandóan (2012.06.10. 23:17) Az Ásotthalmi láprét
  • mangorlo: átfésültem a szöveget, és beraktam a linkekeket jól (2012.04.14. 23:29) Kékkút tavasz
  • metikus: Nagyon sajnálom. Őszinte részvétem! (2012.02.18. 22:33) nagymama elaludt
  • mangorlo: @lickmyhorse: írd le mi kell neked ahhoz hogy egy blog tűzbe hozzon. amúgy nem azért van ez hogy... (2012.02.16. 11:38) Jégmező, hómező, hímező

Linkblog

Lóbab

2009.04.27. 23:27 mangorlo

Na, kikeltek a babok, de mit beszélek itt, nemhogy kikeltek, kirobbantak, és már törnek az ég fele, és ám ezek nem olyanok, mint a csili és paradicsom, hogy egy kettő levél jön, hanem egyszerre sok, sziklevelet se tudtam megnézni, hogy milyen is lehet, hipp hopp máris nagy lombkorona lett. Nagy hát az öröm, meg is néztem, hogy pontosan kik is ők, az egyik ugye „Anka Lóbab”, hazai dunántúli nemesítés, 1986-ból. Eddig nem tudtam róla semmit, sőt azt se hogy sokféle bab van, persze Lehelen látom, hogy van csilibab, meg fehér, meg színes, de tanulatlan voltam eddig bab téren. Na de, kiderült, hogy a lóbab az az igazán faszájos hagyományőrző bab, ugyanis réges-régen a bronzkorban, olyan 4-5 ezer éve már termesztették itt a Kárpát-medencében, és a mai bab, amit eszünk a sóletbe, babgulyásba, vagy fordítva, ki mit akar, az bizony későbbi dolog, Ámerika felfedezésével jött. Kristófék hoztak másikfajta babot, ezt hívták paszujnak itthon, mert másik bab volt mint az egyik, és az addig egyeduralkodó babfélét lassan kiszorította a másik. Nagyon kíváncsi vagyok miben mások, de majd jól megnézem empirikusan. A két babnak nincs nagyon köze egymáshoz, latin nevük is más, a lóbab Vicia Faba, gondolom ezt vícsia fábának ejtik, múltból derengő olasztudásommal próbáltam kitalálni, és az bab amit mink babnak hívunk pedig Phaseolus, na ezt nem tudom hogy ejtik, fazeólusz talán, és ebbe tartozik bele az a bab, amit e lángoktól öleltben ismerünk.

 

 

A képen lóbab van, alul azok a kicsik az bazsalikom, már így is erős illatuk van, ne féljetek megdörzsölni, kibírja erős növény, és az élmény nagy lesz, ahogy az illóolaj illik el.

 

Olyan dolgok kapcsolódnak a lóbabhoz, hogy pitagórász követői tiltották termesztését „mert benne vélték lakni az elhunytak lelkét”, na ha ez igaz jókat fogok apámmal, két nagyapámmal beszélgetni az erkélyen. Olyanokat is meg lehet tudni, ha az ember keresgél a neten, hogy Sardegna szigetén, na most figyeljetek, sokan elég sokáig élnek, és ez valahogy összefügg azzal, hogy nagyon nem jó nekik a lóbab, de nagyon nem. Ugyanitt szerepel, hogy Pitagoras azt mondta csupán, hogy ne egyetek lóbabot, szó sem volt halottak szelleméről, mindegy nekem a szellemes jobban tetszik, aztán lehet, hogy tényleg mondta, meg kéne nézni eredetiben. Az is kiderült, hogy ma már alig termesztik itthon és születnek ilyen cikkek, hogy Termesszünk lóbabot! Hát rajtam ne múljon 9 növényke már van. Ja és ez bokorbab, tehát nem fog felfutni ahogy szerettük volna, és hogy még szebb legyen félméteres karógyökere van, ami lakótelepi erkélyen elég bátor tett. Azóta beszereztem tűzbabot, az felfut asszem, és azért tűzbab mert piros a virágja, na és itthonra a törökök hozták be, tehát ez régi cucc, ezek szerint én egy konzervatív kertész vagyok, egy hagyományőrző, mik ki nem derülnek. Az usai a blue lake bush az nem akar kikelni, pedig kíváncsi lettem volna mi lesz belőle, de lehet hogy csak alszik még egy kicsit. Várok még, aztán ráültetek lóbabot, oszt jónapot, és lesz fölé fasza ki rács, hogy fusson fel rá, amúgy 4 méterre is felfut, jó lenne felső szomszédot befűzni nem baj e ha felmegy a bab hozzá is, kaphat a termésből.

 


6 komment

Címkék: bab lóbab

A bejegyzés trackback címe:

https://mangorlo.blog.hu/api/trackback/id/tr751090558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lord_co 2009.04.30. 02:50:40

Ez egy jó kis, hasznos kis, tanítós kis poszt volt, köcce.

szutshedi · http://gizgazok.blogspot.com/ 2009.06.27. 14:35:48

Hol veszed a magokat? Főleg a ritkább fajtákat.

mangorlo 2009.06.27. 18:54:36

@szutshedi: melyikre gondolsz pontosan? amugy nem veszem cserelgetem.

mangorlo 2009.06.29. 14:27:07

ó hát az egyszerű, bementem a boltba és vettem. itt pesten lehet ám sokféle magot kapni :)

kertbaratbolt.hu/catalog/product_info.php?products_id=8895&osCsid=a35bbd1ca5f664ce93de46e89e825549

sok szerencsét amúgy majd hozzájok, itt már alig élnek takácsatka-levéltetű-vmilyen gomba kombó által
süti beállítások módosítása