HTML

Friss topikok

  • Simon L.: @kerékwe: azt a Huckleberry-anyagot én is nagyon régen szeretném megszerezni. ha te hozzájutottál,... (2015.01.21. 08:19) Mert a Sára, Sára
  • mangorlo: @Németh András: na, jó tudni, hogy nincs kiszáradva állandóan (2012.06.10. 23:17) Az Ásotthalmi láprét
  • mangorlo: átfésültem a szöveget, és beraktam a linkekeket jól (2012.04.14. 23:29) Kékkút tavasz
  • metikus: Nagyon sajnálom. Őszinte részvétem! (2012.02.18. 22:33) nagymama elaludt
  • mangorlo: @lickmyhorse: írd le mi kell neked ahhoz hogy egy blog tűzbe hozzon. amúgy nem azért van ez hogy... (2012.02.16. 11:38) Jégmező, hómező, hímező

Linkblog

Jászság + Rácalmási tökfesztivál 2009 szept vége

2009.10.08. 01:47 mangorlo

Úgy esett, hogy minap a Jászságban voltunk, szeretem ám, hogy munka és szerelem amikor együtt mozog néha. Tehát ott voltunk Jászberényben, mely város híres arról, hogy ott van a Lehel-kürtje, ami ismerős lehet bárkinek a töriórákról, spec én nem tudtam, hogy az ott van, történt egyszer is, hogy kalandozó eleinket elfogták a németek (fúúújjj) és Lehel vezér utolsó kívánsága az volt, hogy hagy zenéljen már egy kicsit. Na és fogta kürtjét, és olyat lebaszott a királynak (bocs de ezt nem tudtam, kihagyni, jó legyen az a finomlelkű idetévedőknek, hogy megsuhintotta, fejbesomta), hogy az meghala. Hogy ebből mi az igaz, azt nem tudom. Tény hogy van egy ilyen kürt, jó régi, és tényleg el van törve, és tény hogy élt Lehel vezér, Lél volt magyarul, aki az augsburgi csatában vereséget szenvedett, és ki is végezték jól. Most nem írom le, hogy egyrészt azt mondják tudós emberek, hogy nem is történt meg az eset, mármint a kürttel való gyilkolás, és hogy a kürt nem is olyan régi, és nem is harci cucc, hanem sima cirkuszi. Azt mondjuk nem értem, hogy jön össze a Jászok és a kürt, meg egyáltalán, hogy került oda a kürt, és miért pont az, de a lényeg a lényeg hogy szép a történet. Na a kürtöt, azt pont nem láttuk.



 

 

 

 

 

 

 

 

a képen Jászberény látható, ilyen táblát akarok Pest határában is

 

Tehát kürtöt nem, de elmentünk az állatkertbe, mert Jászberényben az is van, még a hűtőgyárról is nevezetes, tudjátok, a Lehel hűtő, aki nem ismeri az hülye. Az állatkertben sok az állat, sok a növény, bár az arborétum része az igazán vicces, ki van rakva nagy tábla, hogy kócsányos tölgy, és ott van egy fenyő, vagy nincs semmi. Kicsit le van pukkanva a növényes rész, meg kell hogy mondjam, de az állat szekció az igazán jó, volt nagy oroszlán, kis majom, szaladgáló hiúz, hülyén néző madár. Nagykátát nem mesélem el mert ott is voltunk ám, mindjárt ugrok a tökfesztiválra, szóval kiderült hogy pezsgős Törley az odavalósi, remélem lesz vagy már van ott pezsgőfeszt, na ennyi, jó a környék amúgy, visszamegyünk majd oda célzottan is.

Na a tökfesztivál. Jöttem haza, mert másnap munka és ha már munka miatt megyek haza, akkor Kacsa helyett is útbaejtettem Rácalmáson a Tökfesztivált, már csak azért is, hogy megválaszoljam azt a kínzó kérdést, hogy tudnak e ebben a lángoktól ölelt kis országban jó tökfesztivált rendezni? Nem lövöm le a poént, de null kettő eddig. Szóval átszeltem Pest megyét keresztben, van ám ott is egy csomó jóság látnivaló, de sajnos ki kellett hagynom őket, kihagytam pl Nagykáta után a Hídi csata emlékművét.

 

a képen Nagykáta látható, a Tábióbicskei hídi csata emlékoszlopa. Mint az nagyon nem ismert, egy nagy ütközet volt a Tápió egyik hídján. Itt van leírása én szánom bánom nem olvastam még, de tik tegyétek meg. Holnap kikérdezem.

És kihagytam Káván a földvárakat, a Török hidat, aztán kihagytam Nyáregyházán egy szedd magad almát, mert siettem a tökfesztiválra. Meg láttam csacsikat az út mellett és egy titkozatos valami befalazott régi valamit, olyan mintha bányabejárat lenne (pedig nem is lehet az). Szóval van ott mit nézni, egyébiránt az van hogy mindenhol van mit nézni, ha van szemed rá (én ugye simán mondok ilyen okos dolgokat). Nade mikor Nagykátán Kacsával szállást néztünk találtam egy, a környékről szóló térképet, amin be voltak jelölve a tikos izgis dolgok, de persze ilyen térkép csak helyi szinten van. Nem is értem faszér miér nem nem adják ki egész Magyarországra a nagyon részletes minden dűlőneve, és minden kis rom meg érdekes dolog térképet, én meg is venném, na jó megvárnám míg valaki felteszi torrentre.

Négyre értem oda. Második napja fesztiválnak, belépő 300 HUF, Rácalmás, Jankovich Kúria, nagy széles tér, rekkenő szeptember vége. Már a településre begurulva kisautóval látom, hogy mindenhol ki van rakva a tök, gondolom magamban ez jó, biztos itt nagyon tökösek, megnyomják jól, és nagyon jó lesz, tök ételek, magárulás, minden jóság. Na és elég az hozzá, hogy bementem fesztivál területébe, volt ott miden csoda, népitánc nagy színpadon, bort áruló standok, gyermekjátékok, csecse és becse árusok széles tömege. Tök kirakva mindenhol, nagy tökök, kis tökök, gyerekek tökből készült kiállítása, tehát azért látszik, hogy volt akarat, látszik hogy helyi erők készültek, DE. Az egy dolog hogy későn érkeztem, de nagyon voltak ott ám népek még, de egy darab tökös ételt nem tudtam enni, pedig nagyon igyekeztem. Volt ott egy étterem ahol volt tökös leves, meg benn állítólag tökös bukta. Hát nem én voltam az egyetlen aki elégedetlen volt, mert egy jó félórát álldigálltam ott és csak jöttek a népek hogy tököt kérnek. Néha megjelentek sütőtökkel, köszi, de ennél többet néztem ki a fesztből. Aztán pult alól kaptam egy buktát, hogy ez tökös. Na igazából húsos volt, semmi tök benne, finom volt ám, de  mindegy legközelebb már tudom hogy azt nem kell elhinni hogy milyen fesztivál, mert nem az lesz, max az az igaz hogy helyi és kapol valami helyi dolgot.

Ami nagyon jó volt viszont, mert kezdtem elszontyolodni hogy itt se semmi tök, benéztem még ki volt írva hogy tökkiállítás. Na igen, ott aztán voltak tökbolondok, el is határoztam hogy next year erkélyen cserépben, pedig olyat nem lehet, pedig de.

a képen tökök láthatóak

Beszereztem egy tököt én is, mondjuk ez az árus szerint díszuborka, és azt is  elmondta, hogy valaki az előbb mondta neki, hogy savanyúságnak eltette már., nem ezt hanem a képen látható kerek zöldet, ami nem nem süntök, hanem  szintén díszuborka. Étkezési értékéről megoszlanak az információk, én amit kiderítettem az, hogy: mérgező, nem mérgező, mérgező de csak a kis kerek alakú belőle, mérgező de a levelét azt eszik, állatgyógyászatban használják. Tehát tök egyszerű a dolog.

a képen a díszuborkák láthatóak, ők is tökfélék. na én a nagyon tüskés barnát birtokolom.

Ennyi és egy bambi.

 


2 komment

Címkék: fotó nagykáta lehel tökfesztivál rácalmás jászberény jászság jankovich cucumis africanus lehel kürtje

A bejegyzés trackback címe:

https://mangorlo.blog.hu/api/trackback/id/tr161435615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szutshedi · http://gizgazok.blogspot.com/ 2009.10.08. 08:44:08

A hídi csatás kötelező olvasmány elején meglepve láttam életem párja ük- vagy szépapjának nevét a lajstromba vett önkéntesek közt. Az egész családban téma lesz ez, köszi! Büszkék lesznek, ha megtudják.

A tökfesztiválozással meg a szüreti szalmabábokkal kapcsolatban van egy olyan érzésem, hogy nem annyira helyi hagyomány, inkább új divat. A tök kb. akárhol megterem.

mangorlo 2009.10.08. 15:38:27

@szutshedi: hat ez nagyon jo ez az iras, most olvastam el. osszevesznek h ki menjen csataba, aztan osszevesznek emlekmuvon. meg ezek a kibekulesek. hihetetlen az egesz. most latom h elmentem a emlekmu mellett.
süti beállítások módosítása