HTML

Friss topikok

• Simon L.: @kerékwe: azt a Huckleberry-anyagot én is nagyon régen szeretném megszerezni. ha te hozzájutottál,... (2015.01.21. 08:19) Mert a Sára, Sára
  • mangorlo: @Németh András: na, jó tudni, hogy nincs kiszáradva állandóan (2012.06.10. 23:17) Az Ásotthalmi láprét
  • mangorlo: átfésültem a szöveget, és beraktam a linkekeket jól (2012.04.14. 23:29) Kékkút tavasz
  • metikus: Nagyon sajnálom. Őszinte részvétem! (2012.02.18. 22:33) nagymama elaludt
  • mangorlo: @lickmyhorse: írd le mi kell neked ahhoz hogy egy blog tűzbe hozzon. amúgy nem azért van ez hogy... (2012.02.16. 11:38) Jégmező, hómező, hímező

Linkblog

Kékkút tavasz

2012.04.12. 22:33 mangorlo

A családban lett Kékkúton egy ház, szilveszterkor már voltunk ott, és most hogy húsvétkor össze tudtunk rakni pár nap szabadidőt (working class), elmentünk jól, főleg hogy Saci 2. szülinapját is ekkor ünnepeljük, egészen konkrétan a költészet napján született. Előzőleg megnéztük, mit érdemes megnézni, és hát elég sok olyan dologra bukkantunk amit az útikönyvek nem írnak. Amit Kékkútról az érdeklődő tudhat: hogy Balaton felvidék, Káli medence, Theodora forrás, tudjátok az a víz, amit a boltban meg lehet venni. Aztán el lehet menni tanösvényeken erre arra.

De. aki kicsit jobban belenéz a forrásokba, megtudhatja, hogy szerettek itt lakni a népek, azért mert, passz, de szerettek az biztos, laktak itt ősemberek, aztán szünet, jöttek a rómaiak, na azok nagyon szerettek itt lakni, aztán jöttek az avarok, aztán jöttek a magyarok, a Kál horkának, aki ezek szerint magyar volt, itt volt a szállásterülete, ami ugye ködös, hogy mi, de hogy horka, meg Kál, az bejövősen hangzik. Oszt azóta is itt laknak a magyarok, bár Kékkúton 100 alatti a lakosságszám.

Leutazás másnapján, mert előző nap a gyermek alvásideje miatt délután indultunk, nem is aludt el a kis huncut, tehát másnap felkerekedtünk a játszótér felé, arra van ugyanis a Kékkúti és a Harasztos hegy, az egyiknél találtak egy avar temetőt, a másiknál a susnyásban egy vulkáni kürtő maradványát lehet megnézni. A sírok nem lettek meg, pedig még 10 éve is lógtak ki néha az út mentén a csontok, a helyi adatközlő tavaly meghalt, úgyhogy nem tudta megmutatni. A vulkán viszont meglett, szakadó esőben, kullancstámadás közben, sikerült áttörni a bozóton, és íme:

A képen nem látni, de a bal oldali izé, ez lenne a vulkáni kürtő maradványa 4 m magas, de ami a különösen izgalmas dolog, az a mögötte levő emelkedő. Felmásztam reá, és egy teljesen tipikus földvár kinézete volt. Az egésznek amúgy az az értelme, hogy a környéknek arcot adnak ezek az információk, és így meg tudjuk ismerni hol vagyunk, és könnyebb így hogy valamihez lehet kötni, mintha csak sima dombokként bámulnánk reájuk, amiken bozót van.

Valahol írták, hogy a falu 100%-os wifi lefedettséggel bír, hát ez nem pont így van, de tény, hogy a házunk udvarában lehet tolni wifin. Most nem volt olyan huszáros, de szilveszterkor komoly volt, hogy a laptopomat egy sírkövön egyensúlyozom, és kint nyomom a facebookot, másik kezemben sör, és van mínusz 10-ensok.

Szóval kirándultunk sokat, igyekeztünk gyermekes programokat beépíteni, így jutottunk el Ábrahámhegyre, ahol tojásfestés volt a Kultúrban, ezt egy kicsit lekéstük, mert Sackó jól kialudta magát délután, de még így is tudtunk hímestojásozni. Bár a legnagyobb sikere a nagy magas lépcsőnek volt, azt kellett sokat megmászni, aztán volt nagy pocsolyába ugrálás, cipőből víz kiöntés, zokniból víz kicsavarás.

Voltunk sokat Kékkút játszóterén, ez valóban egy jó darab, kéne pár csavart meghúzni mondjuk rajta, bár azóta Saci itthon sem akar egyedül lecsúszni, a Kékkúti meredekebb ugyanis, bár lassabb. Jómagam próbáltam a nyomorult szőlőhegyen régészkedni (vagyis néztem a partoldalat), de lövésem sincs mi lehet hol, de legalább kirándultam párat egyedül, kisgyerekes szülőnek adomány az egyedüllét.

Megmásztuk a Fekete hegyet, erről a helyről halovány előzetes ifjúkori emlékeim vannak, hogy a Korom Attilának van ott egy háza, és ott buliztunk egyszer, a 90-enes évek elején, és mondta a kertben, hogy Neuroticot ne gitározzak, mert ez egy szent hely, vagy valami hasonló faszságot, de az idők távlatából ifjúkori botlásnak könyvelem el rá meredek út vezet fel Szentbékálláról, előszöris felmentünk egy romtemplomhoz, Kerekikáli, a Balaton felvidéken mindenhol romtemplom van, ott találkoztunk a már nem szomjas mikulással, és a Kék túrát felügyelő nénivel, aztán a Fekete hegyi kilátót céloztuk be, az Öreghegyi forrásnál jó nagy megálló volt, ugyanis Saca csomót játszott azzal, hogy "a pitypangot beledobjuk a medencébe és az kijön a csövön".

A képen látható az árnyékunk, amint megyünk az Öreghegyi forrástól felfelé, a cél a Fekete hegyi tavak, akkor nem tudjuk még, de elérjük.

Az út meredek, és rögös, de van ahol ki vannak rakva fotelek, tényleg van egy olyan rész, aztán bele lehet futni a Fekete hegyi kilátóba, felmész, kinézel, ellátni messzire, örülés, erről most nem rakok be fotót. Annál inkább érdekes volt a Fekete hegyi tavakat megtalálni, tényleg vannak a hegyen tavak. Sőt, ezt most találtam, csomó ilyen van, kalandra fel!

A képen a Bika-tó látható, körbejártam hátha Saci elalszik, hát nem, de hazafele a kocsiban de. Viszont találtam szép és ritka virágokat.

Kékkúton megtaláltuk a turistatérkép által jelzett, de a valóságban nem létező Nagy-kutat (megvan az csak benőtte a növény), erről azt sikerült kideríteni, hogy a helyiek nem ismerik, és hogy állítólag a rómaiak építették ki a forrást. Aztán a TSZ jól elbontotta a köveket, mert állatitatót akart csinálni ott. Az tény, hogy a kerítésekkel körbevett területen ott van a forrás, és a környékén egy csomó bazi nagy kő hever, még római is lehet, én már bármit el tudok képzelni a magyar örökségvédelemről.

A villa rusticát és a kecskés tanyát nem is említettem. Majd máskor.

1 komment

Címkék: kékkút fekete hegy avar villa rustica bika tó harasztos hegy

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mangorlo 2012.04.14. 23:29:41

átfésültem a szöveget, és beraktam a linkekeket jól